Bahaya Pemikiran Feminisme
(gambar : magdalene.co)
"Wanita solehah adalah sebaik-baik perhiasan dunia"
Islam memandang mulia kaum wanita dan memberi mereka hak-hak yang
sewajarnya dalam setiap aspek kehidupan. Pada waktu yang sama, menurut Ahmad
Dahlan, Nik Abdul Rahim dan Ahmad Yunus, terdapat perbezaan hak di antara
golongan wanita dan lelaki yang tidak dapat dinafikan. Perbezaan ini telah
dijelaskan oleh al-Quran serta diperincikan lagi oleh sunah Rasulullah SAW
secara adil dan bersesuaian mengikut kemampuan kedua-dua pihak. Namun masih ada
pihak yang mencemburui kemurnian agama ini telah mendakwa Islam melakukan
diskriminasi terhadap wanita.
Hal ini sebagaimana didakwa oleh gerakan feminisme. Feminisme
merupakan sebuah gerakan yang muncul pada zaman enlightenment di Eropah.
Merupakan sebuah gerakan yang menuntut kebebasan dan kemajuan kaum wanita serta
berusaha untuk melepaskan diri dari kongkongan agama. Para penyokong gerakan ini
dikenali sebagai feminis. Seterusnya gerakan ini mulai menular ke negara-negara
Islam dan berusaha meracuni pemikiran umat Islam terutamanya golongan wanita.
Telah lahir beberapa tokoh gerakan feminisme dari kalangan umat
Islam seperti Nawal al-Sacdawi, Amina Wadud, Nurcholish Madjid dan
ramai lagi. Antara usaha mereka mengeruhkan kemurniaan Islam ialah dengan
menganjurkan pemikiran serta pentafsiran secara terbuka terhadap teks-teks
agama. Selain itu, mereka turut menolak tafsiran yang telah dilakukan oleh
ulama tradisional yang pada pandangan mereka tafsiran tersebut telah menzalimi
kaum wanita.
Hal ini dapat dilihat dalam tafsiran yang dilakukan oleh golongan
feminis terhadap ayat ke 256 surah al-Baqarah[1].
Mereka mentafsirkan ayat ini dengan mengatakan bahawa semua manusia berhak
memilih untuk menganuti agama yang mereka sukai dan dilarang untuk memaksa
suatu pegangan kepada individu lain. Sedangkan yang dimaksudkan oleh ayat
tersebut ialah larangan memaksa golongan Yahudi dan Nasrani untuk menganuti
agama Islam. Tafsiran yang dilakukan oleh golongan feminis ini secara jelas
menunjukkan kelemahan mereka dalam mendalami ilmu tafsir. Kaedah pentafsiran
mereka juga bercanggah dengan kaedah yang diamalkan oleh kebiasaan para ulama.
Menurut Ahmad Sunawari Long dan Indriaty Ismail, bentuk pentafsiran
yang dianjurkan mereka ialah menggunakan kaedah hermenuetik. Kaedah ini
menuntut pentafsiran semula teks-teks agama dan merekonstruksi (reconstruction) kembali syariah. Hal ini
agar kesemua tafsiran yang dilakukan relevan dengan kehendak arus pemodenan
kehidupan manusia sejagat serta selari dengan tuntutan perubahan tempat dan
zaman. Pentafsiran menggunakan kaedah ini memuatkan pemikiran yang cenderung
terhadap apa yang digagaskan gerakan feminisme yang cenderung kepada ideologi liberal.
Idea-idea ini turut didukung oleh beberapa buah pertubuhan seperti Sister in
Islam (SIS) yang bertapak di Malaysia.
SIS menurut Indriaty Ismail dan Ahmad Muhyuddin, merupakan sebuah
pertubuhan yang memperjuangkan hak-hak asasi manusia dan prinsip-prinsip
sejagat serta pentafsiran berasaskan tafsiran dari perspektif hak-hak
kemanusiaan. Kewujudan pertubuhan ini mengambarkan bahawa pemikiran yang dibawa
oleh feminisme sedang menular meracuni pemikiran umat Islam di Malaysia.
Seandainya keadaan ini berterusan, maka sudah semestinya kemurnian
agama Islam tercemar. Sedangkan Islam bukanlah sebuah agama yang mengabaikan
hak-hak kaum wanita bahkan Islam memuliakan wanita sesuai dengan kelembutan dan
kesantunan yang telah dianugerahkan kepada mereka. Mereka yang mendukung
pemikiran feminisme seharusnya mengkaji dengan penuh ketekunan kedudukan wanita
dalam Islam agar terpancar sinar kebenaran Islam yang dimalapkan oleh pemikiran
mereka sendiri.
Hakikatnya, segala kritikan dan tomahan yang dilemparkan hakikatnya adalah
berpunca dari sikap yang tidak berusaha mencari kebenaran dan hidup
berlandaskan prasangka semata-mata. Keadaan ini jika dibiarkan pasti menimbulkan
kekeliruan dikalangan umat Islam dan mempengaruhi pemikiran Umat Islam serta idea-idea yang dibawa oleh feminisme.
Rujukan,
1. Saidul Amin. 2013. Feminisme Dan Islam. Jurnal Ilmiah Kajian
Gender. Hlm: 123-143.
2. Intan Zarina. 2012. Pandangan Skeptik Feminis Muslim terhadap agama:
Suatu perbahasan. https://www.researchgate.net/publication/263621270_Pandangan_
Skeptik_Feminis_Muslim_Terhadap_Agama_Suatu_Perbahasan?enrichId=rgreq [20
Oktober 2017].
3. Ahmad Sunawari Long & Indriaty Ismail. 2011. Isu dan pertikaian
hukum menurut Sister in Islam (SIS). Dlm. Prosiding Persidangan Serantau
Isu-Isu Semasa IV disunting oleh Anwar Fakhri Omar, Abdul Basir Mohamad, Mat
Noor Mat Zain & Mohd Zamro Muda (et al). Bangi: Jabatan Syariah Fakulti
Pengajian Islam. Hlm: 105-114.
4. Indriaty Ismail & Ahmad Muhyuddin Haji Hassan. 2013. Sister in Islam
dan Hak Asasi Manusia. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Internasional Ilmu
Usuluddin dalam menghadapi tantangan global, anjuran Fakultas Ushuluddin IAIN
Ar Raniry, 25 September, Banda Acheh.
[1] Maksudnya: Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), sesungguhnya telah nyata
kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang engkar kepada
Taghut, dan ia beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang
kepada tali yang teguh, yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha
Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (2:256)
Comments
Post a Comment